- CO TO JEST SKATEPARK
- JAK ZACZĄĆ?
- Certyfikat TÜV dla firmy skateparkowej
- Budżet Obywatelski
- Specyfikacje na skateparki
- Doświadczenie w budowie skateparków
- Społeczność skate
- Petycje - Pisma
- Wsparcie mediów
- Odpowiednie podejście do urzędników
- Fundusze
- Ważne
- Konsultacje
- Podstawy projektowania
- Miejsce pod skatepark
- Jakość skateparków
- Banery skate-park.pl
- Podkoszulki skate-park.pl
- Naklejki skate-park.pl
- PROJEKTY SKATEPARKÓW
- NAJCZĘSTSZE PYTANIA
CELEM POWSTANIA TEJ STRONY JEST PRZEKAZANIE WAM INFORMACJI, JAKIE DZIAŁANIA MOŻNA PODJĄĆ, BY JAK NAJSKUTECZNIEJ ROZMAWIAĆ Z URZĘDNIKAMI I ZWIĘKSZYĆ SZANSE NA ZBUDOWANIE SKATEPARKU W WASZEJ OKOLICY.
Podział skateparków - Typy skateparków
Podział skateparków - Typy skateparków
Skateparki możemy sklasyfikować wg. dwóch kryteriów – ich wielkości, oraz stylu (tego jak zostały zaprojektowane i rodzaju przeszkód jakie w nich umieścimy).
Przy ich budowie i projektowaniu brać udział powinny firmy z doświadczeniem. Mające duże doświadczenie, znające branże i oczekiwania jeżdżących. W większości same złożone są z osób uprawiających skateboarding czy jazdę na rowerach BMX.
Podział skateparków według wielkości.
1. Skate Point
– przeszkody zostają dopasowane do istniejącej zabudowy, dobrze wkomponowując się w istniejącą architekturę miejską, parki, skwery, tereny rekreacyjne.
Mogą to być np. betonowe ławki z metalowymi kątownikami ustawione wzdłuż alejek.
W Skate Point na raz może jeździć 3-5 osób. Zajmują one powierzchnię ok. a 80-100m2.
2. Skate Spot
W skład Skate Spotu wchodzi niewielka ilość przeszkód, ułożonych tak żeby zapewnić płynny przejazd z jednego elementu na drugi. Podobnie jak „Skate Point” idealnie wpisuje się w miejską architekturę, tyle że jego powierzchnia waha się w granicach od 200 m2 do 450 m2, również dobrze nadając się jako uzupełnienie terenów rekreacyjnych. Dodatkowo można na nim zamontować oświetlenie, oraz np. ławki dla osób chcących pooglądać osoby jeżdżące.
3. Skateparki osiedlowe
Jest to najczęściej spotykany typ skateparków, jego powierzchnia waha się pomiędzy
500m2 a 900m2. Parki tego typu wyposażone są w różnego rodzaju elementy, które zadowolą zarówno zaawansowanych jak i początkujących użytkowników.
Miejsca tego typu powinny być oświetlone i zaopatrzone w małą architekturę, typu ławki i kosze na śmieci.
W skateparku w zależności od rodzaju, wielkości i ilości elementów może przebywać od kilkunastu do kilkudziesięciu osób na raz.
4. Skateparki regionalne
Powierzchniowo są to największe obiekty, przekraczające zazwyczaj 2000 metrów kwadratowych. W zależności od zapotrzebowania mogą one być podzielone na strefy z przeszkodami łatwiejszymi dla początkujących, średnimi i największymi dla zaawansowanych, bądź całościowo zaprojektowane tak by spełnić oczekiwania wszystkich użytkowników, bez określania konkretnych stref.
Mogą one łączyć różne style projektowania, lub być budowane wg jednego zamysłu jako np. Skate Plazy imitujące ulicę z większą ilością murków, rurek, ławek i podjazdów, bądź skateparki w formie basenów, ścian z różnymi kątami itd. Jeździć w nich może duża ilość osób na raz.
Takie obiekty powinny posiadać zaplecze umożliwiające organizację zawodów i imprez, małą architekturę (ławki, kosze na śmieci), mile widziany jest również parking i zaplecze gastronomiczne.
Im większa powierzchnia tym więcej możliwości zarówno dla projektanta, jak i dla późniejszych użytkowników tego miejsca.
Skateparki te muszą być zaprojektowane przez najbardziej wyspecjalizowane i wiarygodne firmy, mające na swoim koncie budowę takich skateparków.
SKATEPARKI REGIONALNE mogą stać się wizytówką danego miasta lub regionu, przyciągając do siebie młodzież nie tylko z ościennych miast i miejscowości, ale i z innych części kraju.
Podział skateparków według stylu.
1. SkateArty
Są to elementy często wykorzystywane przy budowie obiektów typu „Skate Point” i „Skate Spot”., projektowane z myślą o architekturze użytkowej i często wkomponowane w istniejące miejsca.
Niektóre z nich budowane są tak, że na pierwszy rzut oka nie wyglądają jak miejsca stworzone do jazdy na desce. Mogą to być np. odpowiednio przystosowane betonowe ławki, postawione przy istniejących alejkach, czy fragment fontanny w parku zaadaptowane do jazdy. Idealnie wpisują się w architekturę miejską tworząc jedyne w swoim rodzaju parki, najbardziej przybliżające naturalnie powstałe miejsca do jazdy.
Tu wizulale lub foto
2. Skate plazy
Skate Plazy to skateparki imitujące ulice i wszelkie miejsca nadające się do jazdy na desce.
Znajdziemy w nich ławki, poręcze, murki, schody, podjazdy , oraz inne przeszkody do projektowania których inspirować może architektura miejska. Można łatwo wkomponować je w zabudowę, a nowoczesne skate plazy nie przypominają typowych skate parków. Często mają nie typowe kształty i formy, budowane są z nietypowych materiałów, barwionego betonu, lub z użyciem kamieni naturalnych. Niejednokrotnie umieszcza się w niektórych miejscach strefy zielone: klomby, trawniki itd., które w naturalny sposób tworzą elementy skateparku.
W tego typu obiektach często możemy napotkać również elementy inspirowane miejscami, które istnieją naprawdę i są kultowymi dla skaterów.
3. Skateparki klasyczne.
Klasyczny skatapark musi być zaprojektowany tak, by spełniał wymagania wszystkich użytkowników, zarówno tych, którzy na desce, rowerach bmx, czy rolkach radzą sobie bardzo dobrze, jak i tych którzy stawiać będą pierwsze kroki.
Dobry projektant bez problemu połączy bardziej streetowe przeszkody, z typowo parkowymi fun boxami, skoczniami i quoterami, tak aby tworzyły jedną całość dającą jeżdżącym wiele możliwości.
Wielkość i rodzaj przeszkód można dobierać po uprzednim wywiadzie środowiskowym, spotkaniami z młodzieżą w celu wspólnego ustalenia projektu, który spełnił by oczekiwania grupy docelowej.
Skateparki te mogą być wykonywane z betonu, lub sklejki. Te pierwsze powoli i w naszym kraju zaczynają wypierać parki drewniane , dając jeszcze więcej możliwości projektowania, budowy i późniejszej radości jazdy.
4. Bowle, rampy i minirampy
Te rodzaje przeszkód, mogą same tworzyć niezależne miejsce do jazdy. Można je projektować zarówno jako część skateparku jak i wolno stojące elementy np. w ośrodkach rekreacji i sportu, przy basenach, boiskach czy w parkach miejskich.
Rampy i mini rampy to elementy o profilu łukowym, standardowo przypominające część obciętej na pół rury. Mogą mieć różną wysokość i szerokość. W zależności od jej rozmiarów mogą nadawać się dla początkujących, bądź bardziej zaawansowanych jeżdżących.
Bowle to imitacje basenów popularnych w Kalifornii w latach 70 o zaokrąglonych kształtach i ścianach. Jazda w nich bardzo podnosi poziom umiejętności jeżdżących. Dedykowana jest skater’om z większym doświadczeniem, szczególnie starszym jeżdżącym. Jazda w bowlach, na rampach i minirampach mniej obciąża stawy i jest dobrą zabawą, dla ludzi reprezentujących różne style jazdy.